Vodíkové terénní závodní auto testované na limity v bývalém uhelném dole
V odstaveném uhelném dole ve Skotsku, který je jasným pozadím prvního terénního závodního vozu na vodíkový pohon na světě, probíhá testování před letošní sérií vodíkových závodů Extreme H.
Série je evolucí současné plně elektrické série, Extrémní Epřičemž organizátoři jej využívají k vývoji vodíku jako budoucí automobilové technologie a předvedení jeho zeleného potenciálu. „Využíváme závodění k urychlení přijetí, urychlení inovací kolem vodíku,“ říká Ali Russell, generální ředitel Extreme E, a umožňuje „vy a já jít ven a koupit si naše další auto jako vodíkové vozidlo“.
Vůz Pioneer 25 využívá vodík vyrobený pomocí zelených solárních a větrných zdrojů energie v Enowa v Saúdské Arábii. „V motoristických závodech vždy usilujeme o zlaté standardy,“ říká Mark Grain, technický ředitel Extreme E, který byl zodpovědný za vývoj vozu. „Nechceme dělat kompromisy a používat menší formu vodíku než zelený vodík,“ dodává.
Závodní série je však vnímána i jako technologický inkubátor. Zatímco zelený vodík je vysoce žádoucí, jedná se o relativně novou technologii a rozšíření na masové přijetí může prozatím zahrnovat méně ekologických zdrojů. „Musíme vytvořit správné prostředí pro fungování ekonomiky vodíku, což je o masovém přijetí,“ říká Russell. “Takže ať už je to modré, ať je to růžové, ať je to šedé, ať je to zelené,” říká s odkazem na různé formy výroby vodíku, z nichž každá zahrnuje různé procesy a zdroje energie, včetně některých, které využívají fosilní paliva. “Nakonec, zelená má nejdůležitější příběh, ale všechny tyto aspekty vodíku jsou v tuto chvíli opravdu důležité.”
Právě teď je to však všechno o testování technologie v extrémních prostředích, hádkách o výkon a přípravě vozu na závody v příští sezóně. “Neposouváme jen technologii, ale vylepšujeme auto,” říká Russell, “a v důsledku toho budeme mít mnohem lepší závodní sérii.” Jak se vůz dostává do tempa, rozhodně se zdá, že tento slib plní. „Vůz Extreme H bude na trati rychlejší než vůz Extreme E,“ říká Hedda Hosås, testovací jezdkyně Extreme H.
témata: