Veřejný diskurz podporuje společensky odpovědné chování na trhu, nachází studie

Veřejný diskurz podporuje společensky odpovědné chování na trhu, nachází studie


marketing

Kredit: CC0 Public Domain

Veřejné diskurzní kampaně často prosazují společenskou odpovědnost, ale ovlivňují takové diskuse také naše chování na trhu? Ekonomové z Curyšské univerzity zveřejnili novou studii, která ukazuje, že zapojení do veřejného diskurzu zvyšuje sociálně odpovědné tržní chování – bez ohledu na sociální normy a hodnoty účastníků.

Hnutí jako Fridays for Future a organizace jako Světové ekonomické fórum podporují diskuse o tom, jak mohou spotřebitelé a firmy podniknout kroky ke zmírnění klimatické změny. Behaviorální ekonomové na univerzitě v Curychu mají nyní vyšetřován zda a jak takové veřejný diskurz ovlivňuje chování spotřebitelů.

Studie je publikována v časopise Americký ekonomický přehled.

„Chtěli jsme zjistit, jak zvýšit trh podíl společensky odpovědných produktů,” říká autor studie Björn Bartling. „V našich experimentech jsme byli schopni pozorovat, že zapojení se do veřejného diskurzu před nákupem vede k společensky odpovědnějšímu chování, i když to znamená osobní náklady.”

Experimenty odhalují efekty komunikace

Vědci provedli tři laboratorní experimentyve kterém téměř 2 500 účastníků na 187 fiktivních trzích převzalo role kupujících, prodávajících a třetích stran, které nebyly součástí obchodování, ale přesto jím byly ovlivněny. Obchodovali se zbožím, které se lišilo sociální dopad.

Ve všech experimentech si prodejci a kupující mohli vybrat mezi škodlivými produkty, jejichž výroba je levnější, ale způsobují vnější poškození, nebo odpovědnými produkty s vyššími výrobními náklady, ale bez vnějšího poškození. Než se rozhodli, mohli se účastníci zapojit do vzájemné diskuse.

V experimentech výzkumníci pozorovali významný nárůst obchodu s poctivými produkty, když se účastníci zapojili do různých forem diskurzu ve srovnání se základním stavem, kdy žádný diskurz neproběhl. Jedinou situací, která nepřinesla žádné zvýšení sociálně odpovědného tržního chování, byla situace, kdy se účastníci mohli diskurzu úplně vyhnout.

„Naše zjištění ilustrují, jak důležitá je aktivní účast na veřejném diskurzu pro zahájení smysluplných změn v chování trhu,“ říká Bartling.

Jiný trh, podobné výsledky

Experimenty byly provedeny ve Švýcarsku a Číně, kde je podle předchozích studií společensky odpovědné tržní chování méně výrazné. Také v Číně vedla předchozí angažovanost ve veřejném diskurzu k jasnému nárůstu trhu společenská odpovědnost. Podíl spravedlivě obchodovaných produktů na trhu byl v Číně zhruba na stejné úrovni jako ve Švýcarsku.

Laboratorní studie mají svá omezení, pokud jde o měření různorodého dopadu veřejného diskurzu. Faktory, jako je národnost a rozdíly v příjmech mezi účastníky trhu, které mohou ztěžovat diskurzu k dosažení udržitelných dohod, nebyly ve studii zohledněny, zdůrazňují autoři.

„Naše zjištění nicméně poskytují cenné poznatky o mechanismech, které jsou základem společensky odpovědného tržního chování, a ukazují, že veřejný diskurs má potenciál podporovat společensky odpovědné chování. chování“ říká Bartling.

Další informace:
Björn Bartling a kol., Veřejný diskurz a společensky odpovědné tržní chování, Americký ekonomický přehled (2024). DOI: 10.1257/aer.20201361

Citace: Veřejný diskurz podporuje společensky odpovědné tržní chování, uvádí studie (2024, 1. října) získaná 1. října 2024 z https://phys.org/news/2024-10-discourse-socially-responsible-behavior.html

Tento dokument podléhá autorským právům. Kromě jakéhokoli poctivého jednání za účelem soukromého studia nebo výzkumu nesmí být žádná část reprodukována bez písemného souhlasu. Obsah je poskytován pouze pro informační účely.





Source link

Podobné příspěvky