Solidarita podporuje online viralitu v zemi, která je vystavena útoku, odhaluje studie ukrajinských sociálních médií
První velká studie chování na sociálních sítích během války zjistila, že příspěvky oslavující národní a kulturní jednotu v zemi, která je napadena, získávají na internetu podstatně větší zapojení než hanlivé příspěvky o agresorech.
Psychologové z University of Cambridge analyzovali celkem 1,6 milionu příspěvků na Facebooku a Twitteru (nyní X) z ukrajinských zpravodajských kanálů za sedm měsíců před únorem 2022, kdy ruské síly vtrhly, a za šest měsíců, které následovaly.
Jakmile pokus o invazi začal, byly příspěvky klasifikované jako vyjadřující ukrajinskou „solidaritu uvnitř skupiny“ spojeny s o 92 % větším zapojením na Facebooku a o 68 % více na Twitteru, než jaké dosahovaly podobné příspěvky před útokem v plném rozsahu Ruska.
Zatímco příspěvky vyjadřující „nepřátelství z vnější skupiny“ vůči Rusku získaly na Facebooku po invazi pouze 1% angažovanost navíc, na Twitteru žádný významný rozdíl.
“Proukrajinské nálady, fráze jako Sláva Ukrajině a příspěvky o ukrajinském vojenském hrdinství, získaly obrovské množství lajků a sdílení, ale nepřátelské příspěvky namířené proti Rusku se sotva zaregistrovaly,” řekla Yara Kyrychenko z Cambridge’s Social Decision-Making Lab (SDML). ) na katedře psychologie.
“Velká většina výzkumů na sociálních sítích využívá data z USA, kde se rozdělující příspěvky často šíří virem, což přimělo některé vědce navrhnout, že tyto platformy podporují polarizaci. Na Ukrajině, zemi v obležení, nacházíme opak,” řekl Kyrychenko, hlavní autor studie zveřejněné v Příroda komunikace.
“Emoce, které přitahují identitu ve skupině, mohou posílit lidi a posílit morálku. Tyto emoce mohou být nakažlivější a mohou podněcovat větší angažovanost v době aktivního ohrožení – kdy se zvýší motivace chovat se prospěšně pro vlastní skupinu.”
Předchozí výzkum ze stejné cambridgeské laboratoře zjistili, že šíření virů na amerických sociálních sítích je řízeno nepřátelstvím: příspěvky, které zesměšňují a kritizují opačné strany ideologických rozdílů, mají mnohem větší pravděpodobnost, že zaujmou a osloví větší publikum.
Nová studie zpočátku používala stejné techniky a zjistila, že – před invazí – příspěvky na sociálních sítích od proukrajinských i proruských zpravodajských zdrojů, které obsahovaly klíčová slova „outgroup“ – opoziční politici, místní jména a tak dále – skutečně generovaly větší trakci než příspěvky obsahující klíčová slova „ve skupině“.
Výzkumníci však poté trénovali velký jazykový model (LLM) – formu AI zpracovávající jazyk, podobnou ChatGPT – aby lépe kategorizovali sentiment a motivaci příspěvku, než aby se jednoduše spoléhali na klíčová slova, a použili jej k analýze Facebooku a Twitter příspěvky ukrajinských zpravodajských kanálů před a po invazi.
Tento hlubší ponor odhalil trvale silnou míru angažovanosti za solidární vysílání – vyšší než za „nepřátelství z vnější skupiny“ – v čele k ruskému útoku, který po invazi skočí ještě dále, zatímco interakce s posměšnými příspěvky o Rusku jsou rovné.
A konečně, samostatný datový soubor 149 000 tweetů po invazi, které byly geograficky umístěny na Ukrajinu, byl vložen do podobného LLM, aby se otestoval tento efekt na příspěvcích na sociálních sítích od ukrajinské populace, nikoli pouze na zpravodajských zdrojích.
Tweety – nyní X příspěvků – od ukrajinské veřejnosti obsahující zprávy o „solidaritě v rámci skupiny“ prosazující Ukrajinu pravděpodobně získají o 14 % větší zapojení, zatímco ty, které vyjadřují nepřátelství vůči Rusům, pravděpodobně získají pouze 7% nárůst.
“Platformy sociálních médií umožňují vyjádření národního boje, které by jinak bylo soukromé, aby dosáhlo milionů,” řekl Kyrychenko.
“Tyto okamžiky odrážejí solidaritu a odpor z pohledu první osoby, což je může učinit silnějšími než tradiční média zakořeněná v neosobním zpravodajství.”
Výzkumníci připouštějí, že tyto trendy mohou vyplývat z algoritmů používaných společnostmi sociálních médií, ale tvrdí, že skutečnost, že podobné efekty byly zjištěny na dvou samostatných platformách a s příspěvky jak od ukrajinských zpravodajských zdrojů, tak od jejích občanů, naznačuje, že velká část této dynamiky sdílení informací je řízena lidmi.
“Kreml se dlouho snažil zasít rozdělení na Ukrajinu, ale nechápe, že euromajdanská revoluce a ruský pokus o invazi pouze podnítily ukrajinskou identitu směrem k národní jednotě,” řekl Dr. Jon Roozenbeek, hlavní autor studie z Cambridge’s SDML a King’s College London.
“Můžeme vysledovat prostřednictvím příspěvků na sociálních sítích toto opevnění ukrajinské skupinové identity tváří v tvář extrémní ruské agresi,” řekl Roozenbeek, který knihu vydal. Propaganda a ideologie v rusko-ukrajinské válce dříve v tomto roce.
Kyrychenko, Cambridge Gates Scholar narozená a vyrostlá v Kyjevě, vzpomíná na kritickou roli, kterou Facebook a Twitter sehrály v protestech na Euromajdanu v roce 2014, z nichž některých se zúčastnila jako teenager, a na své překvapení z postoje k sociálním médiím, se kterým se setkala v roce 2014. USA poté, co se tam přestěhovaly za studiem v roce 2018, během Trumpova prezidentství.
„V době, kdy jsem přijel do USA, byly sociální sítě vnímány jako toxické a rozdělující, zatímco moje zkušenost s těmito platformami na Ukrajině byla silou pozitivní politické jednoty v boji za demokracii,“ řekl Kyrychenko.
Zatímco Kyrychenko poukazuje na to, že nenávistným projevům a konspiračním teoriím se na Ukrajině stále daří, tvrdí, že solidarita pěstovaná na sociálních sítích odráží některé z prvních příslibů, které tyto platformy daly za sjednocení lidí proti tyranii.
“Ukrajinská zkušenost nám připomíná, že sociální média lze využít pro dobré, prosociální účely, a to i v nejtěžších situacích.”
Příklady příspěvky na sociálních sítích které byly součástí souboru dat studie:
Mezi příklady solidarity ve skupině patří:
- “Děkujeme kapele KALUSH ORCHESTRA za podporu! Sláva Ukrajině! 🇺🇦” dostalo 4434 retweetů.
- “Naše vlajka bude vlát nad celou Ukrajinou,” řekl generál Valerij Zalužnyj. získal 5577 oblíbených a 767 retweetů.
- “Ukrajinští vojáci gratulují studentům k 1. září a vzpomínají na jejich první zvony 💔🔔” … na Facebooku získali 92381 sdílení a 482896 lajků.
- “V polském kostele se rozhodli zazpívat píseň “Ach, na louce je červená kalina” přímo při bohoslužbě! 🇺🇦 ❤️🇵🇱” … na Facebooku získalo 34897 sdílení a 68847 lajků.
Další popis od hlavní autorky Yary Kyrychenko příkladu ukrajinského obsahu sociálních médií „soudržnosti v rámci skupiny“:
- „Na Silvestra 2022 rodina v tehdy nedávno okupovaném ukrajinském městě Cherson sledovala prezidentský projev Volodymyra Zelenského přes WhatsApp se svými příbuznými na dosud okupovaných územích.
- “A video pláče celé rodiny– jak uvádí Zelenskij, že Ukrajina osvobodí a obnoví – se rychle rozšířilo napříč platformami. Zachytilo něco tak silného a hluboce emotivního, že při jeho sledování se mnozí rozpláčou i po měsících.
- “Pocit jednoty navzdory překážkám, něžné uctívání národní tradice a lidské spojení – to vše v jednom TikToku. Takové příspěvky vyvolávají podobné pocity solidarity v bezpočtu Ukrajinců, i když každý viděl jinou tvář války.” .”
Příklady vnějšího nepřátelství zahrnují:
- „Boris Johnson: vyjednávat s Putinem je jako vyjednávat s krokodýlem“ získal 425 retweetů a 4957 oblíbených.
- “Bolí to pochopit, že tihle parchanti střílí úplně všechno. Nezáleží na tom, jestli je tam armáda nebo ne. Nemocnice, školy….” získal 21728 sdílení a 25125 lajků.
- “❗️Rusové nechtějí bojovat za Putina. Příběh vojáka zajatého v Charkově. ‘Bastardi! Nenávidím je! Dělají propagandu!'” … získal 65409 sdílení a 79735 lajků.
Další informace:
Sociální identita koreluje se zapojením sociálních médií před a po ruské invazi na Ukrajinu v roce 2022, Příroda komunikace (2024). DOI: 10.1038/s41467-024-52179-8
Poskytuje
University of Cambridge
Citace: Solidarita podporuje online viralitu v národu, který je pod útokem, odhaluje studie ukrajinských sociálních médií (2024, 1. října) získaná 1. října 2024 z https://phys.org/news/2024-09-solidarity-online-virality-nation- ukrajinština.html
Tento dokument podléhá autorským právům. Kromě jakéhokoli poctivého jednání za účelem soukromého studia nebo výzkumu nesmí být žádná část reprodukována bez písemného souhlasu. Obsah je poskytován pouze pro informační účely.