Newyorský technologický investor a sériový podnikatel Kevin Ryan vysvětluje, kdy prodat svou společnost
Kevin Ryan má za sebou dlouhou a slavnou kariéru jako klíčová síla newyorské techniky. Je zakladatelem a generálním ředitelem investiční firmy AlleyCorp, která investovala do široké škály startupů, a je sériovým zakladatelem podílejícím se na raných fázích společností jako Business Insider, Zola, Gilt, Pearl Health a Transcend Therapeutics. V 90. letech a na počátku 21. století pomohl vybudovat společnost DoubleClick v oblasti reklamních technologií jako prezident a generální ředitel a Google ji později v roce 2007 koupil za 3,1 miliardy dolarů, čímž transformoval průmysl online reklamy. Pokračoval ve spoluzaložení poskytovatele nestrukturovaných databází 10gen, který později změnil svůj název na MongoDB a v roce 2017 vstoupil na burzu.
Minulé úterý jsem vedl rozhovor s Ryanem, abych probral klíčové momenty transformace společnosti ve prospěch společností vybraných pro letošní Startup Battlefield 200 na TechCrunch Disrupt.
V rámci programu Startup Battlefield 200 se vybraní zakladatelé účastní workshopů pitch training a řady exkluzivních mistrovských kurzů s nejlepšími VC, úspěšnými zakladateli a provozními experty. Cílem virtuálního programu je připravit a nadchnout je na to, co přijde, až budou v říjnu vystavovat, předvádět a prezentovat na Disruptu.
Během sezení Ryan nabídl spoustu užitečných rad pro společnosti ve všech fázích, od nalezení skvělého spoluzakladatele, přes to, kdy a jak hledat financování, až po to, jak by se zaměření zakladatele mělo změnit, když se společnost změní.
Ale vzhledem k jeho minulosti s DoubleClick a MongoDB jsem se ho zeptal, jak by se zakladatelé společností měli rozhodnout, kdy a zda přijmout akviziční nabídku, a kdy by měli vydržet a pokusit se vstoupit na burzu.
“Neexistuje žádný vzorec, ale myslím na to, jak vypadají naše vyhlídky?” řekl. „Nedělejme si iluze – jak moc rosteme, jak bude tato společnost vypadat za tři roky, jaké jsou výstupní strategie, pak kolik dalších lidí – dalších kupujících – je tam, jak jsme na tom ve srovnání se všemi ostatními ?”
Dodal: „Většina lidí podceňuje faktor času, takže pokud dnes máme hodnotu 100 USD, za čtyři roky to musí mít hodnotu 200 USD, abychom se dostali do rovnováhy kvůli riziku, nákladům na kapitál a podobným věcem. Takže se přihlašujete jako generální ředitel [because you believe] že budeme mít hodnotu 300 dolarů? Pokud tomu opravdu věříte, měli bychom vydržet. Ale pokud si jen myslíte, že to bude 150 nebo 170 $, měli bychom pravděpodobně prodat dnes, protože také musíte počítat: Trhy se mohou kdykoli zavřít. Vy a já jsme více než 25 let dokázali vyjmenovat mnoho věcí, které jsme neviděli přijít. Válka na Ukrajině. Nikdo neviděl přicházející inflaci. Nikdo neviděl mnoho věcí přicházejících… a najednou je všechno mrtvé.“
Celkově vzato, řekl, že více lidí by mělo prodat dříve, než aby se snažili stát se dalším Markem Zuckerbergem, který v roce 2006 skvěle odmítl šanci prodat Facebook společnosti Yahoo za 1 miliardu dolarů. (Zveřejnění: Yahoo vlastní TechCrunch. )
“Myslím, že více lidí by mělo prodat, než pravděpodobně prodá v průměru,” řekl mi Ryan. „Určitě si přečtete příběh společnosti za 20 miliard dolarů, která něco odmítla, ale existuje spousta dalších příkladů lidí, kteří [sold].“
Dodal, že mnoho zakladatelů nepřemýšlí jasně, pokud jde o osobní bohatství z akvizice, honí stále větší čísla místo toho, aby se spokojili s množstvím peněz, které jim změní život. A tím, že se nevyrovnají, často místo toho skončí s nulou.
“Měl jsem tento rozhovor onehdy,” řekl. “Někdo by mohl prodat hned a vydělá 30 milionů dolarů.” 30 milionů dolarů je neuvěřitelná částka. To mění život, že? A mohou…o rok později odejít a dělat tolik věcí. A víte co? 60 milionů dolarů vás neudělá o moc šťastnějšími než 30, to je pravda, ale 30 znamená velký rozdíl oproti nule.“
Dodal: “Zní to skvěle, když uděláte 60, 90, 100. Ve skutečnosti to váš život příliš nezmění.”